Άδωνης Γεωργιάδης : Διατίμηση σε τιμή κάτω από το κόστος σημαίνει μαύρη αγορά
«Αποκτούμε ένα εργαλείο για να γίνει σε όλους σαφές ότι η κρίση δεν μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για κάποιους για να αποκτήσουν υπερκέρδη», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, αναφερόμενος στην τροπολογία που κατατέθηκε για την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας.
«Δεν θα πληρώσουν οι συμπολίτες μας πάνω στη διεθνή έκρηξη των τιμών και καπέλο για κάποιους που θα θελήσουν να βγάλουν χρήματα», είπε ο κ. Γεωργιάδης και προειδοποίησε ότι άμα τη ψήφιση της τροπολογίας, θα ξεκινήσουν εκτεταμένοι έλεγχοι. «Τώρα είναι ώρα να φερθούμε υπεύθυνα, δεν είναι ώρα για κερδοσκοπία», είπε ο κ. Γεωργιάδης.
Αναφερόμενος ειδικότερα στις διατάξεις της τροπολογίας, για την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης, ο υπουργός είπε ότι στόχος είναι «να αποφύγουμε κάποιοι να προσπαθήσουν μέσα στην αναμπουμπούλα του πολέμου και της φασαρίας και με τη δικαιολογία ότι υπάρχει μεγάλη αύξηση διεθνώς των τιμών, που δημιουργεί σύγχυση στον καταναλωτή, να αυξήσουν το περιθώριο κέρδους τους, για να κάνουν, κατά το κοινώς λεγόμενο, αρπαχτή. Θέλουμε να αποφύγουμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε ασυνείδητους ανθρώπους να αξιοποιήσουν την κρίση για να βγάλουν λεφτά».
Ο υπουργός είπε ότι η άνοδος, με αυτόν τον εκρηκτικό ρυθμό, των πρώτων υλών, αναπόφευκτα θα φτάσει και στους καταναλωτές. «Δεν θέλω να υποσχεθώ στον ελληνικό λαό ότι με την παρούσα διάταξη, δεν θα αυξάνονται οι τιμές. Οι τιμές θα αυξάνονται, υποχρεωτικά, κατά το μέτρο που αυξάνεται η τιμή της πρώτης ύλης αναπόφευκτα. Αν μπει διατίμηση σε τιμή κάτω από το κόστος, αυτό που θα γίνει είναι έλλειψη αγαθών και μαύρη αγορά. Πολύ απλά».
Η τροπολογία, εξήγησε ο Άδωνις Γεωργιάδης «βάζει όριο, στον Σεπτέμβριο του 2021, και λέει ότι το τάδε διυλιστήριο, ο δείνα μεταφορέας καυσίμων ή το τάδε πρατήριο- διότι η διάταξη εφαρμόζεται σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα κάθετα- όσο περιθώριο κέρδους είχε τότε, να είναι το ανώτατο ποσοστό που του επιτρέπεται να έχει σήμερα, δεν μπορεί να το αυξήσει».
Εάν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί διαπιστώσουν, είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ότι κάποιος έχει βάλει «καπέλο», έχει αυξήσει αυτό το περιθώριο κέρδους, σε αυτή την περίπτωση επιβάλλουν πρόστιμα που ξεκινούν από 5.000 ευρώ και φτάνουν μέχρι και το 1 εκατομμύριο. Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι με την τροπολογία υποχρεώνονται άπαντες, και οι επιχειρήσεις και οι άμεσα εμπλεκόμενοι, να παραδίδουν στις υπηρεσίες όλα τα διαθέσιμα, σε αυτούς, στοιχεία, ώστε να μπορεί να γίνει ο έλεγχος και αν κάποιοι αποκρύψουν κάποια από αυτά τα στοιχεία, θα τους επιβληθεί πρόστιμο, πέραν της παράβασης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης είπε ότι μολονότι η κυβέρνηση έχει καθυστερήσει πάρα πολύ να λάβει οποιοδήποτε μέτρο για τις αυξήσεις, το κόμμα του θέλει να συμβάλλει θετικά στη νέα προσπάθεια που θα κάνει η κυβέρνηση να συγκρατηθούν οι τιμές. Κάλεσε ωστόσο τον υπουργό να ενημερώσει τη Βουλή ποιος θα είναι ο μηχανισμός με τον οποίο τα ελεγκτικά όργανα θα υπολογίζουν το μεικτό κέρδος, και ζήτησε συγκεκριμένες διαδικασίες ώστε να μην υπολογίζονται άλλου είδους κόστη, για να συγκρατηθούν οι τιμές. Ανέφερε επίσης ότι ο ΕΦΚ στα καύσιμα είναι εργαλείο που μπορεί η κυβέρνηση να αξιοποιήσει για να συγκρατηθούν οι τιμές, δηλαδή να μειωθεί ο ΕΦΚ στα καύσιμα.
«Η τροπολογία έχει γραφτεί από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και τη ΔΙΜΕΑ, και ήδη έχει ενσωματώσει τους ελέγχους που έχουν γίνει έως σήμερα, για όλα τα υλικά υγειονομικού χαρακτήρα, στα οποία είχαμε θεσπίσει αντίστοιχο περιθώριο ανωτάτου ορίου κέρδους, κατά τη διάρκεια της πανδημίας», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και προσέθεσε ότι με τον τρόπο αυτό και οι τιμές στην Ελλάδα κρατήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, και πρόστιμα επιβλήθηκαν. Δεν απέκλεισε πάντως διορθωτικές παρεμβάσεις, αν διαπιστωθεί η ανάγκη.
Για τα καύσιμα
Σε σχέση με τον ΕΦΚ στα καύσιμα, ο υπουργός επισήμανε ότι είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών, τόνισε πάντως ότι κάθε μέτρο με μεγάλη δημοσιονομική επίπτωση, πρέπει να αποφασίζεται με πολύ μεγάλη περίσκεψη, στον κατάλληλο χρόνο, και συνεπώς σήμερα μια βεβιασμένη κίνηση που θα μεγάλωνε και την δημοσιονομική αγωνία των αγορών, θα ήταν μια κακή επιλογή.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΜέΡΑ25 Κλέων Γρηγοριάδης κάλεσε τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων να απαντήσει αν η τροπολογία θα έχει αναδρομική ισχύ ώστε για, παράδειγμα «ο κ. Βαρδινογιάννης, η Motoroil, να ελεγχθεί αν έχει βάλει καπέλο στα καύσιμα, μεταξύ Σεπτεμβρίου 2021 και τρέχοντος μήνα και αντιστοίχως να ελεγχθούν τι καπέλο έχουν βάλει οι πάροχοι της ηλεκτρικής ενέργειας». «Το χρηματιστήριο ενέργειας έχει στη δομή του το καπέλο. Θα το καταργήσετε; Θα φύγουμε από το χρηματιστήριο ενέργειας;», ρώτησε επίσης ο κ. Γρηγοριάδης.
«Θα μου επιτρέψετε να μην κάνω ονομαστική αναφορά σε επιχειρηματίες, όπως εσείς. Εδώ είναι Βουλή και δεν έχει νόημα κάτι τέτοιο», σχολίασε ο Άδωνις Γεωργιάδης και προσέθεσε ότι γίνονταν ήδη έλεγχοι στα διυλιστήρια και ασφαλώς θα ελεγχθούν όλοι για την περίοδο και πριν από σήμερα. «Είμαι όμως απολύτως βέβαιος πως όταν ανεβαίνει τόσο πολύ η πρώτη ύλη, ο τελευταίος που κερδίζει είναι το διυλιστήριο -για όποιον ξέρει πως δουλεύει η αγορά καυσίμων. Το διυλιστήριο κερδίζει όταν πέφτει η αγορά του καυσίμου και όχι όταν ανεβαίνει», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.