Δεκαπενταύγουστος με την τιμή της αμόλυβδης στα 2 ευρώ
Οι τιμές της βενζίνης έχουν πάρει και πάλι την ανιούσα και οι καταναλωτές έχουν έναν ακόμη λόγο – πέρα από τα απανωτά κύματα καύσωνα και τις επίμονες υψηλές τιμές στα τρόφιμα – να αισθάνονται ζαλισμένοι βλέποντας τις επιγραφές στα πρατήρια καυσίμων.
Ο Ιούνιος μας αποχαιρέτησε με μέση πανελλήνια τιμή αμόλυβδης στα 1,86€ και ο Ιούλιος 8 λεπτά ακριβότερα στα 1,94€/λίτρο. Οι παράγοντες της αγοράς προαναγγέλλουν νέες αυξήσεις μέσα στην εβδομάδα καθώς τα “φθηνότερα” αποθέματα τελειώνουν και δεν είναι λίγοι αυτοί που προβλέπουν 15υγουστο και κορύφωση της εξόδου των εκδρομέων με τιμές στα 2€. Σύμφωνα με την προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΟΙΚ τα 2€/λίτρο ήταν η τιμή “πυροδότησης” του fuel pass, το οποίο αρχίζει στην αγορά να… σιγοψιθυρίζεται.
Όταν μιλάμε για αμόλυβδη στα 2€ εννοούμε φυσικά για μέση εθνική τιμή. Διότι με βάση την χθεσινή τιμοληψία στα Δωδεκάνησα, στην Ευρυτανία, στην Κεφαλονιά , στην Λευκάδα και στις Κυκλάδες το “κοντέρ” γράφει κοντά στα 2,1€. Στην Αμοργό πωλείται ήδη στα 2,4€.
Παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στο skai.gr έκαναν λόγο για ένα τοξικό κοκτέιλ που πιέζει τις τιμές προς τα πάνω.
Βασικότερος παράγοντας είναι βεβαίως η διεθνής τιμή του πετρελαίου. Τις τελευταίες 30 ημέρες ο μαύρος χρυσός έχει βρεθεί από τα 75€ στο τέλος Ιουνίου στα 85€ χθες, μια αύξηση 7,5%. Οι διαρκείς περικοπές στην προμήθεια πετρελαίου προς την παγκόσμια αγορά στις οποίες προβαίνει ο ΟΠΕΚ+ με μπροστάρισσες τη Σαουδική Αραβία και την Ρωσία – οι τελευταίες ανακοινώθηκαν στις αρχές Ιουλίου και περιελάμβαναν μείωση παραγωγής 1εκατ βαρελιών/ημέρα από το Ριάντ και 500.000 βαρελιών/ημέρα από τη Μόσχα- έχουν έστω και με καθυστέρηση τα αποτελέσματα που επιθυμούν οι πετρελαϊκοί κολοσσοί.
Την ίδια στιγμή η ζήτηση αυξάνεται. Αφενός για εποχικούς λόγους αφού τόσο στην Ευρώπη όσο και στη Βόρεια Αμερική κορυφώνονται οι μετακινήσεις για τις καλοκαιρινές διακοπές. Αφετέρου ο Κινέζικος δράκος δείχνει τα δόντια του. Η ζήτηση για βενζίνη τον Ιούλιο στην Κίνα υπολογίζεται ότι ήταν αυξημένη κατά περίπου 15% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019 πριν δηλαδή ενσκήψει η πανδημία. Αυτό σημαίνει λιγότερες εξαγωγές αφού τα Κινεζικά διυλιστήρια εργάζονται με προτεραιότητα τις εγχώριες ανάγκες.
Σε αυτά πρέπει να προστεθούν τα σημαντικά προβλήματα καύσωνα που αντιμετωπίζουν οι ΗΠΑ τα οποία βγάζουν εκτός “μάχης” ολόκληρες μονάδες διυλιστηρίων σε πολιτείες όπως στο Τέξας και στη Λουιζιάνα οι οποίες και συγκεντρώνουν περισσότερο από το 50% των δυνατοτήτων διύλισης της χώρας. Την προηγούμενη εβδομάδα, 25 και 26 Ιουλίου, η τιμή της αμόλυβδης στις ΗΠΑ αυξήθηκε 9 σεντ που είναι η μεγαλύτερη αύξηση από τον Ιούνιο του 2022. Επιπλέον σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς το “λιθαράκι” τους βάζουν και τα χρηματιστηριακά παιχνίδια και φυσικά και οι φόροι καθώς είναι γνωστό ότι η χώρα μας έχει από τους υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές στην Ευρώπη.
Οι εξελίξεις αυτές είναι φυσικά υπονομεύουν τις προσπάθειες που κάνουν οι κεντρικές τράπεζες να ελέγξουν τον πληθωρισμό πόσο μάλλον όταν μετά την κατάρρευση της συμφωνίας της Μαύρης Θάλασσας , την ανιούσα έχουν πάρει και οι τιμές των δημητριακών. Αν οι τάσεις αυτές συνεχιστούν , τότε πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν ότι θα μπορούσε να αναστραφεί και ακόμη και η πορεία μείωσης του πληθωρισμού και να απαιτηθούν ακόμη περισσότερες αυξήσεις επιτοκίων. Κι όλα την ώρα που η Κριστίν Λαγκάρντ δήλωνε χθες ότι η πολιτική της ΕΚΤ αρχίζει να φέρνει αποτελέσματα και ότι πλησιάζει στον στόχο της για τη μείωση του πληθωρισμού στο 2%.